„A vírus kitörése megmutatta, hogy ami Kínát érinti, az mindenkit érint!” írja Natt Garun cikkében.
IT szektor
Ez a szektor is érzi a Koronavírus hatását, hiszen most már szerte a világon gyárakat, irodákat zárnak be. Korlátozzák a személy és áruforgalmat és egyre több munkavállalónak kell Home office-ból dolgoznia. Ezek az intézkedések mind rövid és hosszú távon is éreztetni fogják a hatásukat. A kínai ipari szektor 13%-ot esett vissza (3%-ot vártak az elemzők…) és a világ többi részére még csak most ér el a vírus. A következőkben egy rövid összefoglalót szeretnék készíteni a jelen helyzetről.
Bolt bezárások
A hónap elején a nagy technológiai vállalatok bejelentették, hogy ideiglenesen bezárnak minden vállalati irodát, gyártóüzemet és kiskereskedelmi üzletet Kínában. Ilyen vállalatok az Apple, a Samsung, a Microsoft, a Tesla és a Google. (A Google irodákat is zárt a közeli Hongkongban és Tajvanon.) Egyes vállalatok nem határozták meg, mikor nyílik meg pontosan az iroda.
Termékhiányok és késések
Mivel sok terméket Kínában gyártanak (vagy a kínai gyártók alkatrészeit használják), a szakértők arra is figyelmeztetik az ügyfeleket, hogy a különféle okostelefonok, VR headsetek, autók és más tech- kiegészítők hiányára kell felkészülni. Például a Foxconn és a Pegatron bezárása Kínában várhatóan késlelteti az iPhone és az AirPod gyártását, mivel a gyári munkások nem tudják folytatni a munkát. (www.cnet.com)
IT szektor felkészülési időszak
Elmaradt rendezvények
A koronavírusokkal kapcsolatos aggodalmak miatt – több technológiai társaság részlegesen vagy teljesen lemondta a barcelonai Mobil Világkongresszus (MWC) konferenciáját – ideértve a Sonyt, az Amazont, az Nvidiat, az LG Electronics-ot, a ZTE-t és az Ericssont és ezen túlmenően szinte az összes mostanság megrendezésre kerülő nagyobb bemutató elmarad.
Néhány játékfejlesztő cég nem megy el azokra az eseményekre ahol szokás szerint be szokták mutatni az új fejlesztéseiket. A PlayStation, az Oculus és a Facebook Gaming lemondták a Game Developers Conference-ről, és a Sony azt is bejelentette, hogy nem megy el a Pax East-re.
Természetesen minden főbb pontba lehetett volna még számtalan példát írni. Sajnos a helyzet nem túl jó, szinte biztos, hogy a legtöbb cég veszteséggel fogja zárni az évet, csúsznak a fejlesztések és a termékek.
Azonban az éremnek mindig két oldala van és a negatív hatások mellett, mindig vannak nyertesek is:
Online szektor
A március 14.-i hétvégén a STEAM rekordot döntött, ugyanis 20,313,451 user volt egyidőben bejelentkezve a platformra. Eddig még a 20 milliót sem sikerült átlépni, de a karanténok miatt az ember a kibertérben töltik el az idejüket.
Megnövekedett online médiafogyasztás
Mivel egyre több ember marad otthon, a karantén intézkedések növelhetik az otthoni médiafogyasztást. Ennek eredményeként a szórakoztató szolgáltatások – például a megrendelhető videókat és a játékokat fokozottan keresik az emberek. (www.weforum.org)
Kínában a karantén bevezetését követően, az alkalmazások átlagos heti letöltése február első két hetében 40%-kal ugrott a 2019-es év átlagához képest, a Financial Times szerint.
Ugyanebben a hónapban a játékok letöltését az Apple készülékeken 80% -kal növelték 2019-hez képest. A Nielsen Kínából származó adatai a koronavírus kitörése során azt mutatják, hogy a hagyományos média szintén nőtt. Világ szinten a Netflix, a Hulu, az HBO, a Disney, stb. is fokozatos növekedésről számol be.
Milyen hatással lesz ez a programfejlesztésre?
A programfejlesztés speciális helyzetben van, ugyanis az egész iparágra jellemző a Home office (és a programozók nagyrésze introvertált személyiség) és az elektronikus kapcsolattartás. Sem a Macrosoft-ot (Pgzrt.hu Kft.), sem főbb partnereit nem érintik igazán az itthon bevezetett rendelkezések.
A fejlesztők dolgoznak és fejlesztések az ütemezéseknek megfelelően haladnak. Más kérdés persze az amikor a megbízó partner kerül gazdaságilag nehéz helyzetbe, de általánosságban elmondható, hogy a programozók életében a Koronavírus okozta nehéz helyzet nem okoz kritikus változásokat.